Ulkomaalaiset leikit

Kuvaaja: Ida Ringbom

Kuvaaja: Ida Ringbom

Ulkomaalaiset leikit on helppo tapa tuoda uutta vivahdetta retkiin ja kokouksiin. Leikkejä löytyy monen projektin kautta. Esimerkiksi Woomal 2 ja Avaus tarjoavat hyvät materiaalit. Global Finlandilla on leikkipankki.Tässä myös muutama esimerkki.

Lohikäärmeen häntä (Aasia)

Leikkijät menevät jonoon ja ottavat edessä olevaa lantiolta tiukasti kiinni. Ensimmäinen on lohikäärmeen pää, joka on niin nälkäinen, että haluaa syödä häntänsä. Kun häntä on saatu kiinni, vaihdetaan pääksi jä hännäksi uudet leikkijät.

Herra Leijona (Afrikka)

Yksi lapsista on Herra Leijona. Muut seisovat huoneen / kentän toisella laidalla, Herra Leijona vastakkaisella laidalla. Osallistujat kyselevät yhteen ääneen leijonalta: ”Paljonko kello on, Herra Leijona?” Leijona vastaa: ”Vielä ei ole aika.”

Muutaman kyselykerran jälkeen leijona vastaa: ”NYT!” Silloin muut lähtevät juoksemaan leijonan suuntaan. Leijona yrittää ottaa muita kiinni ja kiinni jäänet jäävät vangeiksi. Sekä leijona että osallistujat juoksevat aina eteenpäin.
Leijona ei saa kääntyä tulosuuntaansa.

Leikki jatkuu, kunnes kaikki ovat jääneet vangeiksi. Jos leijona ei saa ketään kiinni kolmella kerralla, on leijona sairas ja tilalle valitaan uusi leijona. Jos taas leijona on liian etevä, tulee hänen saada jokaisella kerralla vähintään kolme osallistujaa kiinni.

Millä sormella piirsin? (Afrikka)

Yksi lapsista on piirtäjä. Hän piirtää vuorotellen kunkin lapsen selkään jollakin sormella ja sanoo samalla: ”Piirrän käärmeen selkääsi, millä sormella piirsin?” Se, jonka selkään on piirretty, yrittää arvata oikean sormen.
Jos leikkijä arvaa oikein, hän menee huoneen vasemmalle reunalle. Jos hän arvaa väärin, menee hän huoneen oikealle reunalle.
Kun kaikki osallistujat ovat huoneen jommalla kummalla laidalla, muodostuu heistä kaksi joukkuetta. Joukkueet menevät vastakkain jonoihin ja ottavat toisiaan kiinni vyötäröltä. Jonojen ensimmäiset ottavat toisiaan käsistä kiinni ja alkavat vetää omiin suuntiinsa kuten köydenvetokilpailussa.
Jos joukkueet ovat epätasaiset, piirtäjä voi arvuuttaa suuremman joukkueen jäseniä uudestaan ennen vetokilpailua.

Jalkapalloa tarahumasa-intiaanien tapaan (Etelä-Amerikka)

Jalkapalloa pelataan kaikkialla maailmassa. Meksikon tarahumasa-intiaanit pelaavat kanjonista toiseen kulkevaa jalkapallopeliä, joka saattaa kestää puolitoista päivää. Pelaajat juoksevat pysähtymättä koko pelin ajan ja potkivat puun juurista tehtyä pientä palloa (halkaisija 7,5cm) edessään. Kylät muodostavat omat joukkueensa, joissa on 3-6 miestä. Kilpailupäivä on suuri tapahtuma, jolloin musiikki raikuu ja ihmiset tungeksivat markkinoilla.

Muunnelma: Valitkaa 3-6 pelaajan joukkueet. Jokaisella joukkueella on erivärinen pallo. Sopikaa kilparata, joka voi mutkitella ja kulkea esteidenkin läpi. Tarkoitus on joukkueena kuljettaa oma pallo potkien mahdollisimman nopeasti maaliin. Lähtöviivalla joukkueet seisovat muutaman metrin etäisyydellä toisistaan oman pallonsa ympärillä. Aloituspotkun antaja yrittää saada pallon lentämään mahdollisimman kauas. Kaikki lähtevät juoksemaan ja potkivat palloa kohti maalia. Joukkue pysyttelee yhdessä. Ensimmäisenä pallonsa maaliin saanut joukkue voittaa. Jos radalle on muuten odotettavissa ruuhkaa, voi joukkueet lähettää esim. puolen minuutin välein ja ratkaista voittajan ajan perusteella.

Lähde: YK liitto

Intialainen piirileikki (Intia)

Leikkijät jaetaan ykkösiin ja kakkosiin. Ykköset muodostavat oman piirin, jonka ympärille kakkoset muodostavat toisen piirin. Piirit pyörivät eri suuntiin toinen myötäpäivään ja toinen vastapäivään. Johtajan viheltäessä tai taputtaessa käsiään haetaan oma pari toisesta piiristä mahdollisimman nopeasti ja istutaan käsistä kiinni pitäen maahan tai lattialle. Halutessa viimeinen pari voidaan pudottaa pelistä pois.

Laukka-askel-leikki (Romania)
Leikin aluksi muodostetaan leikkijöistä piiri. Piirissä pyöritään myötäpäivään ja liikutaan sivulaukka-askelin. Ollaan samalla piirissä vierustovereiden kanssa kyynärotteessa. Leikinvetäjä huutaa jonkun ruumiinosan esim. pää, olkapää tai polvet. Silloin otetaan vieruskaveria kiinni siitä ruumiinosasta, jota kehotus koski, ja laukataan vastapäivään. Näin toimitaan kunnes tulee uusi kehotus ja suunta on jälleen myötäpäivään. Piirin suunta vaihtuu aina uudesta kehotuksesta. Leikki voi jatkua kunnes kaikki mahdolliset ruumiinosat on keksitty tai toistellaan samoja ruumiinosia eri järjestyksessä.

Numbers (Angola)
Tässä leikissä on yksi leikinjohtaja, joka huutelee eri numeroita, ei kuitenkaan suurempia kuin leikkijöiden yhteismäärä. Leikkijöiden tehtävänä on muodostaa ryhmiä, joissa on numeroiden mukainen määrä henkilöitä. Kun leikinjohtaja huutaa numeron on leikkijöiden muodostettava numeron kokoisia ryhmiä.  Kun ryhmät on muodostettu, huutaa leikinjohtaja välittömästi seuraavan numeron.

Tanskalaiset kalat (Tanska)
Leikkijät valitsevat itselleen parin ja piirtävät itselleen maahan pienen alueen asunnokseen. Kun kaikkien asunto on piirretty, parit ottavat toisiaan kädestä kiinni ja valitsevat jonkin kalan nimen esim. silakat, ahvenet jne. ”Kalastajapari” eli kaksi leikkijää seisoo keskellä, marssii ympäriinsä ja luettelee kalojen nimiä. Kun jonkun parin nimi huudetaan, on sen juostava kalastajien taakse ja alettava marssia heidän perässään. Kun kalastajapari on maininnut kaikki muistamansa kalojen nimet, he huutavat ”merellä on myrsky!” Silloin kaikkien kalaparien on juostava minne tahansa tyhjään asuntoon. Se pari joka ei ehdi mihinkään asuntoon, joutuu kodittomaksi ja siitä tulee kalastajapari.

Lähde: Toimintavinkit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *