Sudenpennut

Lämmittelyleikki: Herra Leijona

Yksi lapsista on Herra Leijona. Muut seisovat huoneen / kentän toisella laidalla, Herra Leijona vastakkaisella laidalla. Osallistujat kyselevät yhteen ääneen leijonalta: ”Paljonko kello on, Herra Leijona?” Leijona vastaa: ”Vielä ei ole aika.”

Muutaman kyselykerran jälkeen leijona vastaa: ”NYT!” Silloin muut lähtevät juoksemaan leijonan suuntaan. Leijona yrittää ottaa muita kiinni ja kiinni jäänet jäävät vangeiksi. Sekä leijona että osallistujat juoksevat aina eteenpäin.

Leijona ei saa kääntyä tulosuuntaansa.

Leikki jatkuu, kunnes kaikki ovat jääneet vangeiksi. Jos leijona ei saa ketään kiinni kolmella kerralla, on leijona sairas ja tilalle valitaan uusi leijona. Jos taas leijona on liian etevä, tulee hänen saada jokaisella kerralla vähintään kolme osallistujaa kiinni.

Arvaa, mitä puuttuu -leikki

Tarvitaan: kouluun liittyviä tavaroita, esim. vihko,liitu, kynä, penaali, oppikirja

Aluksi käydään yhdessä läpi valitut tavarat: mitä ne ovat ja mihin niitä koulussa tarvitaan. Samalla voidaan pohtia, onko koululaisilla kaikkialla maailmassa käytössään samat välineet. Tämän jälkeen tavarat asetetaan yhteen paikkaan lähelle toisiaan. Yksi lapsista valitaan arvaajaksi. Arvaaja sulkee silmänsä tai kääntyy selin. Sillä aikaa muut päättävät, mikä tavaroista piilotetaan. Arvaaja yrittää muistaa, mikä tavaroista puuttuu.

Tavarat voi myös peittää liinalla, jolloin arvaaja yrittää tunnustelemalla selvittää, mikä tavaroista on poissa. Jos arvaaja ei millään muista puuttuvaa tavaraa, muut voivat auttaa kertomalla, minkä värinen, kokoinen tai tuntuinen se on. Jos leikki taas tuntuu liian helpolta, tavaroiden määrää voi

lisätä tai piilottaa useamman tavaran kerrallaan.

Suomessa koulutarvikkeet saa koulusta ilmaiseksi, entä muualla maailmassa? Mitä jos perheellä ei ole varaa välttämättömiin koulutarvikkeisiin?

Pulpettiporukka -satu

Lukekaa Vuosituhannen sadut -satukokoelmasta satu Pulpettiporukka, ja tutustukaa näin YK:n 2. vuosituhattavoitteeseen: Ulottaa peruskoulutus kaikille.

Vuonna 2000 kaikki maailman valtiot kokoontuivat Yhdistyneiden Kansakuntien (YK) vuosituhatkokoukseen miettimään, mitä pitää tehdä, jotta kaikki ihmiset voisivat saada hyvän ja turvallisen elämän, oppisivat lukemaan ja saisivat elää ilman kurjuutta, nälkää ja sairauksia. Kokouksen tuloksena syntyi vuosituhatjulistus, jossa sovittiin yhteisistä tavoitteista köyhyyden vähentämiseksi ja muiden kehitysongelmien ratkaisemiseksi. Tavoitteet on määrä saavuttaa vuoteen 2015 mennessä.

Vuosituhattavoitetta 2 : Kaikki peruskouluikäiset lapset käyvät peruskoulua vuoteen 2015 mennessä, ei saavuteta, sillä 57 miljoonaa lasta jäi peruskoulun ulkopuolelle vielä vuonna 2011. Vuonna 1990 koulun ulkopuolelle jäi vielä 102 miljoonaa lasta.

Onko Suomessa lapsia, jotka eivät käy koulua? Keskustelkaa laumassa mikä koulussa on kivaa, tylsää, kiinnostavaa, tärkeää jne. Pohtikaa myös, mitä lapset tekevät maissa, joissa ei ole tarjota peruskoulutusta. Mitä itse tekisit, jos et voisi mennä kouluun? Miksi niin monet lapset eivät pääse kouluun? Mitkä asiat voivat estää lapsia pääsemästä kouluun?

Nenäpäivän tarinoita: Joy

Katsokaa YouTubesta Ugandalaisen Joyn tarina. Mitä kaikkia eroavaisuuksia löydät Joyn perheen arjesta verrattuna omaasi?

Tutuskaa myös Nenäpäivä-tempaukseen. Miten Nenäpäivä auttaa kehitysmaiden lapsia? Miten jokainen meistä voisi olla mukana auttamassa? Miettikää miten voitte osallistua hyvän tekemiseen ja haastakaa koko lippukunta mukaan! Nenäpäivää vietetään 7.11.2014.

Kiitos-kortti opettajalle

Ilahduta opettajaa kirjoittamalla ja piirtämällä lopuksi kiitos-kortti ilmaisista koulutarvikkeista ja siitä, että saat käydä koulussa!