Tässä esimerkkejä väittämistä, joita voi käyttää eri mielipidebarometriaktiviteeteissa.
- Kaikilla lapsilla, nuorimmillakin, on oikeus ilmaista mielipiteensä heitä koskevissa asioissa.
- Lapsilla ei ole oikeutta osallistua perheen päätöksentekoon.
- Vain rohkeat tai vanhemmat lapset voivat osallistua päätöksentekoon.
- Koulussa osallistuminen tarkoittaa sitä, että puhuu paljon oppitunnilla.
- Jos jonkun vanhemmat ovat eronneet, lapsella on oikeus ilmaista näkökantansa asumisjärjestelyihin.
- Voin vaikuttaa oman koulun asioihin.
- Voin vaikuttaa oman kaupungin asiohin.
- Voin vaikuttaa Suomen asioihin.
- Voin vaikuttaa maailman asioihin.
- Jos toinen haukkuu tai kiusaa minua, minulla on oikeus lyödä.
- Jos joku uhkaa minua tai perhettäni, asein puolustautuminen on oikeutettua.
- Jokaisella on oikeus asua missä haluaa.
- Vammaisilla ei ole samoja ihmisoikeuksia kuin muilla.
- Homopareille ei saa antaa adoptio-oikeutta.
- Kierrätyksestä on tehtävä lakisääteistä.
- Kansallisilla tuomioistuimilla on ensisijainen vastuu tuomita sotarikoksista.
- Kuolemanrangaistus on joissakin tapauksissa oikeutettu.
- On tärkeämpi, että on katto pään päällä kuin että saa sanoa mitä haluaa.
- Ihmisillä on velvollisuus, muttei oikeus työhön.
- Valtion tärkein vastuu on varmistaa, että kaikilla kansalaisilla on tarpeeksi syötävää.
- Oikeus lepoon ja vapaa-aikaan on ylellisyys, johon ainoastaan rikkailla valtioilla on varaa.
- Ei ole valtion vaan ihmisten velvollisuus varmistaa, että kaikilla on tarpeeksi syötävää.
- Miten kohdellaan kansalaisia, ei kuulu kansainväliselle yhteisölle.
- Köyhien maiden pitäisi keskittyä varmistamaan kansalaisten peruselinoloja ennen kuin alkavat miettiä kansalaisten poliittisia oikeuksia.
- Äärimmäinen taloudellinen epätasa-arvo on ihmisoikeusloukkaus.
- Ellei oikeuksia pystytä varmistamaan, niistä ei ole mitään hyötyä.
- Suomi vastaanottaa liikaa pakolaisia.
- Maahanmuuttajien on sopeuduttava suomalaiseen kulttuuriin.
- Muslimit eivät voi aidosti integroitua eurooppalaisiin yhteiskuntiin.
- Nationalismi merkitsee sotaa.
- Nuoret ovat rasismin eturintamassa.
- Pakolaiset vievät kotimme ja työpaikamme
- Rakkaus voi ratkaista kaikki ongelmat.
- Yleensä nuoret ottavat yhteiskunnalta enemmän kuin antavat takaisin.
- Nuorten mielestä aikuisten kanssa keskusteleminen on ajanhukkaa.
- Ensin täytyy rakastaa itseään ennen kuin voi rakastaa ketään muuta.
- Et voi olettaa, että yhteiskunta huolehtisi sinusta.
- Nuoret voivat todella muuttaa maailmaa.
- On tärkeää elää samalla tavalla kuin ystäväsi.
- Nuoret eivät voi vaikuttaa yhteiskunnassa millään tavalla.
- Aina löytyy joku joka auttaa kun tarvitset.
- Nuoret ovat huono esimerkki toisilleen, siksi tarvitaan aikuisten auktoriteettia.
- Ilman aikuisia maailma olisi paljon parempi paikka.
- Nuoret suhtautuvat hienosti aikuisten antamiin neuvoihin.
- Nuoret voivat auttaa vanhempia käyttämään elektroniikkaa.
- Nettikiusaaminen on yleistä.
- Televisiouutiset eivät sovi alle 13-vuotiaille.
- Pidän koulunkäynnistä.
- On tärkeää käydä koulussa.
- Häiritseviä oppilaita tulee rangaista.
- Koulussa käymisen tulee olla ilmaista.
- Opin enemmän vapaa-ajalla kuin koulussa.
- Opettaja on aina oikeassa.
- Kaikkien pitäisi saada käydä koulussa.
- Koulussa käymisen pitäisi olla kivaa.
- Ilmastonmuutos vaikuttaa minun elämääni.
- Ilmastonmuutos vaikuttaa ihmisten elämään globaalissa etelässä, esimerkiksi Afrikassa ja Aasiassa. (Miten?)
- Minä voin vaikuttaa ilmastonmuutokseen. (Miten?)
- Tiedän, missä ruokani raaka-aineet on valmistettu.
- Ruokavalintani vaikuttavat muiden ihmisten elämään.
- Tiedän, missä paitani raaka-aine on valmistettu.
- Kysyn kaupassa vaatteen tuotantotapaa ja alkuperää.
- Vaatteideni teossa on käytetty lapsityövoimaa.
- Sota ei ole koskaan oikeutettu.
- Kaikki on sallittua sodassa ja rakkaudessa.
- Valtiolla tulee olla oikeus puolustautua asein toista valtiota vastaan.
- Ihmisellä tulee olla oikeus puolustaa itseään väkivalloin.
- Sodassa tärkeintä on sodan voitto.
- Rauha on mahdollista rakentaa ilman väkivaltaa.
- Ilman väkivaltaa on mahdotonta sotia.