Maailman parantaminen

mop-logo-large-enMuun muassa seuraavien jälkien ja aktiviteettien kautta sudenpentu voi tehdä maailmasta vähän paremman paikan ja oppia auttamisen tärkeydestä. Lisää inspiraatiota saa WOSM:in sivuilta. Suosittelemme myös omien projektien jakamista portaalissa. Aktiviteettikuvaus löytyy linkin kautta.

Minä uskon

  • Teen päivän hyvän työn.

Vinkki 1: Leipokaa esimerkiksi muffineja (voi myös leipoa aikaisemmin ja pakastaa). Kerro sudenpennuille, että tarkoituksena on antaa muffinit ohikulkijoille. Keskustelkaa siitä, minkälaisia reaktioita odotatte. Iloa? Vihaisuutta? Yllättyneisyyttä? Tai yrittävätkö ihmiset antaa teille rahaa? Lähtekää tämän jälkeen kaupungille. Kun muffinit tai aika loppuu, voitte palata kololle ja keskustella tapahtuneesta ja miltä se tuntui. Lähde: Scouterna

Vinkki 2: Tehkää helmikorut jokaiselle johtajalle. Helmissä lukee ORJH “Olen rakastava ja huolehtivainen”. Kun johtaja huomaa, että joku ryhmässä tekee jotakin ystävällistä, johtaja antaa korun hiljaa tälle henkilölle. Korun saaja antaa korun eteenpäin, kun hän huomaa jonkun toisen tekevän jotakin hyvää. Lähde: Free being me

Vinkki 3: Osallistujat kirjoittavat myönteisen viestin tähtimuotoiseen korttiin. Kortissa voi lukea esimerkiksi: “Ole ylpeä itsestäsi, olet mahtava”, ”Olet tähti”, ”Olet hyvä sellaisena kun olet”. Tähtiä voi myös koristella. Tähdet ripustetaan paikkoihin, joissa muut ihmiset näkevät niitä. Lähde: Free being me. 

Yksissä tuumin

  • Keskustelen laumassani kiusaamisesta ja keksin keinoja sen lopettamiseksi.

Vinkki 1. Keskustelunaiheita: Mitä kiusaaminen on? Millä tavoin toista voi kiusata? Voiko netissä kiusata? Miksi ihmiset kiusaavat toisiaan? Miten kiusaaminen vaikuttaa kiusattuihin? Entä kiusaajiin itseensä? Koko yhteisöön?

Vinkki 2. Pyydä sudenpentuja piirtämään kätensä värilliselle paperiarkille. Pyydä heitä miettimään joka sormelle yksi ihminen, jonka puoleen he voisivat kääntyä, jos heitä kiusattaisiin (esim. ystävä, vanhempi, opettaja, joku koulun henkilökuntaan kuuluva, laumanjohtaja, poliisi, kuraattori, sisarus). Pyydä sudenpentuja perustelemaan, miksi he valitsivat juuri kyseisen henkilön. Lähde: Compasito Lasten ihmisoikeuskasvatuksen käsikirja

Vinkki 3: Leikatkaa osallistujille palat kullanvärisestä paperista. Toiselle puolelle jokainen kirjoittaa nimensä ja toiselle puolelle, jotakin missä ovat hyvät (esimerkiksi kiipeily, piirtäminen, matematiikka). Laput laitetaan kulhoon ja jokainen vetää lapun kulhosta. Vuorotelleen osallistujat lukevat ääneen mitä lapussa lukee (esim. Anni on hyvä jalkapallossa), ja antavat lapun sen omistajalle. Lähde: Free being me

  • Osallistun keräykseen

Esimerkiksi seuraaviin keräyksiin voi osallistua:  Nälkäpäivä, Jano, Yhteisvastuu, Sotaveteraanit

  • Osallistun kehitysyhteistyöprojektiin

Osallistukaa esimerkiksi SP:n omaan kehitysyhteistyöprojektiin Woomal 2.

Kotikokki

  • Tutustun kotimaisiin vihanneksiin ja juureksiin.

Keskustelkaa siitä mistä vihannekset tulevat. Mitä etuja ja haittoja on suomalaisten tai lähituotettujen kasvisten suosimisessa? Mikä on luomu?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *