Onnistuneen vaikuttajaviestinnän ABC

Tunne ihmiset

  • Älä tuijota titteleitä. (Eri toimijoilla on eri käytännöt)
  • Tutustu ensin!
  • Rakenna verkosto, johon ihmiset haluavat kuulua.
  • Paikallista hyödylliset mielipidejohtaja
  • Face to face on tärkeä ja yleensä paras metodi, mutta myös muita kommunikaatiometodeita kannattaa hyödyntää.

Valmistele kattava viesti

  • Virkamiehet, poliitikot ja yritysjohtajat uskovat eri kieliä, jokaiselle kohderyhmälle pitää viesti esittää kohdennetusti.
  • Pyri asiantuntijan rooliin. Tämä vaatii sen, että olet kriittinen myös omalle viestillesi, silti uskottavuuden ja vaikuttavuuden kannalta on suositeltavaa pyrkiä tuomaan asiantuntija vaikutelma.
  • Tarjoa valmiita luonnoksia eri tarkoituksiin.
  • Kärjistä ja kiteytä pääviesti selkokielelle. Tällä pyritään koukuttamaan viestin vastaanottaja eli heti ei kannata kertoa kaikkea asiantuntemusta, mitä sinulla asiasta johon pyrit vaikuttamaan on.
  • Muista, että kuulija ei välttämättä ole perehtynyt aiheeseen, jossa pyrit vaikuttamaan. Muista siis lähteä liikkeelle perusasioista.

Ole järjestelmällinen

  • Määritä oma agenda ja tavoitteet.
  • Määritä keskeiset sidosryhmät ja vaikuttamisen kohteet.
  • Hanki asiallesi ulkopuolisia puhemiehiä. (Mielipidevaikuttajia muualta).
  • Luo painetta median kautta. Media on hyvä vaikuttajaviestinnän työkalu, mutta myös erittäin vaarallinen. Sillä avaamalla medialinkki – avaat myös eri mieltä olevien mediajulkisuuden.
  • Luo painetta muiden toimijoiden kautta.
  • Saata asiasi muiden eturyhmien agendalle.

Lähde: miltton